Epta annoncerer gennemførelsen af samarbejdet med Viessmann Refrigeration Solutions

News_02

Epta S.p.A. ja Viessmann Refrigeration Solutions (VRS) annoncerer, at man, efter godkendelsen af monopolmyndighederne, med succes har gennemført transaktionen annonceret 18. juli 2023 med det formål at skabe en ny førende virksomhed inden for kommerciel køling i Central- og Nordeuropa.

I henhold til aftalen er alle VRS's kommercielle køleaktiviteter i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Danmark, Finland, Sverige, Norge og Baltikum samt Eptas aktiviteter i Tyskland, Polen, Danmark, Finland og Norge overført til Epta Central North Europe B.V., den nye virksomhed etableret i forbindelse med samarbejdet anført af Epta, som kan fremvise en omsætning på mere end 400 millioner Euro og 1600 ansatte.

Nu, hvor gennemførelsen er afsluttet, kan Epta og VRS fokusere på at styrke ledelsen i Central- og Nordeuropa, udvide netværket og sørge for, at kunder og partnere hos begge virksomheder får fordel af et større sortiment af produkter og tjenester som et resultat af integrationssynergier for de respektive aktiviteter.

"2023 bliver et afgørende år for koncernens vækst" udtaler Marco Nocivelli, President og CEO hos Epta. "Målet er at øge vores vækst og konsolidere vores rolle som katalysator for den grønne omstilling og ledsage organisk vækst med dannelsen af nye alliancer. Gennemførelsen af de to transaktioner markerer et særligt vigtigt øjeblik for os med udvikling og konsolidering i en meget vigtig region: vi kan udnytte nye industrielle og kommercielle synergier, hvilket øger vores evne til at være one-stop-shop-leverandør med et komplet udbud af bæredygtige produkter og tjenester og en udbredt tilstedeværelse i Nord- og Centraleuropa".

Eptas forretningsaktiviteter i Vest- og Sydeuropa, Mellemøsten, Latinamerika, USA samt Asien/Stillehavsområdet og Oceanien er ikke en del af joint venture-aftalen.

Transaktionen omfatter ikke VRS's aktiviteter inden for renrums- og kølerumsløsninger. VRS's produktionsanlæg i Hof (Tyskland), tilknyttede salgsselskaber og Viessmann Technologies forbliver også en del af Viessmann-koncernen.